Schilderen als Rembrandt van Rijn

Cornelia is al heel vroeg naar de weverij gegaan om het linnen op te halen. Met de rol linnen onder haar arm stapt ze het nog schemerige atelier binnen. Ze steekt een waskaars aan en spant het linnen op het houten frame. Ze weet dat ze hard moest doorwerken, want het doek moet meerdere keren met huidenlijm geprepareerd worden en daarna goed geschuurd. Vader stelt hoge eisen aan de doeken waarop hij gaat schilderen. Cornelia ziet dat het werk hem steeds meer moeite gaat kosten. Daarom wil ze graag zijn atelier helemaal op orde hebben voordat hij aan het werk gaat. Cornelia brengt een grondlaag op het verse opgespannen doek aan, dat bestaat uit loodwit, krijt, lijnolie, zwart, rode en bruine oker en omber. Gemengd geeft omber een warm grijs. Het is inmiddels licht geworden, het zonlicht valt op de oude plavuizen van het atelier. De meester-schilder komt het atelier binnen en controleert Cornelia’s werk. Hij glimlacht en aait Cornelia over haar hoofd. Wanneer de schel gaat haast Cornelia zich naar de voordeur. Daar staat hij voor de deur Marten, de welvarende jonge man, gekleed volgens de laatste mode met een prachtige Franse kanten kraag. Hij wil zich laten portretteren.  Cornelia gaat hem voor naar het atelier. Wanneer vader een opzet maakt op het doek in houtskool, mengt Cornelia de poeders tot verf. De gebruikte pigmenten zijn: loodwit, natuurlijk ultramarijn, bruine, gele en rode aarde, omber, zwart, vermiljoen, verkleurd schietgeel, loodtingel en Azuriet. Jij leert schilderen als Rembrandt en gaat uiteindelijk op de foto als of je geschilderd bent door Rembrandt.

0